„Fergeteges” Szólótánc Verseny
Gyermek és Ifjúsági Szólisták Országos Néptánc Versenye
- Tata, 2013. június 14.-16.
- A verseny időpontja: 2013. június 14-15-16.
- Rendező: Kenderke Alapfokú Művészeti Iskola 2890 Tata, Almási utca 24.
- Tel.: 06-34-587-005
- Email: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
- Helyszín: Magyary Zoltán Városi Művelődési Központ, 2890 Tata, Váralja u. 4.
A verseny célja:
- - A jelentkezők ismeretének elmélyítése a Kárpát-medence magyar néptánc kultúrájában, továbbá alkalmat teremteni az integrált ismeretalkalmazásra és a képességek fejlesztésére.
- - Motiválni a tanulókat koruknak megfelelő formai, motivikai, párkapcsolati és tánctechnikai ismeretek elsajátítására, improvizációban történő megmutatására.
- - A verseny követelményei a művészeti iskolák néptánc tanszakain folyó képzés tartalmi követelményeivel összhangban legyen.
- - A szólótáncos színpadi verseny mellett lehetőséget biztosítani a mélyebb ismeretek megmutatására a táncházban, a szöveges ismeretterjesztő konferálásban és a kézművességben, képzőművészetben.
A verseny anyaga: Kötelező és szabadon választott táncok.
A verseny jellege: Gyakorlati és elméleti
A verseny fordulói: Egyfordulós, országosan meghirdetett
Jelentkezés: A mellékelt jelentkezési lapon.
A verseny kategóriái:
- a) szóló: csak fiúk nevezhetnek
- b) páros: egy fiú és egy lány, vagy két lány versenyezhet együtt.
A verseny maximális befogadóképessége: 120 produkció (azaz 60 benevezés)
Korcsoportok és kategóriák: A párok két egymást követő korcsoportból is nevezhetnek. A korcsoportba sorolásnál az idősebb versenyző születési éve a meghatározó. A versenyzők egyszerre csak egy kategóriában és csak egy párral nevezhetnek. (Kísérés nincs, csak versenyzőként lehet színpadra lépni.)
a) szóló kategória és
b) páros kategória:
- 11-12 évesek korcsoportja: 2000. június 14. és 2002. június 13. között születettek
- 13-14 évesek korcsoportja: 1998. június 14. és 2000. június 13. között születettek
- 15-16 évesek korcsoportja: 1996. június 14. és 1998. június 13. között születettek
- 17-18 évesek korcsoportja: 1994. június 14. és 1996. június 13. között születettek
A verseny követelménye: A versenyszámok az életkornak megfelelő tánctechnikai tudással, a választott táncra jellemző motívumkészletből építkező, a kiírt időtartamban, koreográfiai elemeket nélkülöző, stílusosan előadott, improvizáció.
A tánchoz fűződő folklorisztika ismerete, annak megfelelő összefoglalása és ismertetése szóban.
Kötelező táncok anyaga és időtartamai: Anyaga, a legutóbb szervezett országos szaktárgyi versennyel megegyező (az azonos évben, az új szaktárgyi verseny anyagával megegyező):
Szóló kategóriában:
- a 11-12 - 13-14 évesek 1,5’ +/- 10”-ben,
- a 15-16 - 7-18 évesek 2’ +/- 10”-ben mutathatják be improvizációjukat.
- 11-12 évesek korcsoportja: Mátyusföldi, Vág-Garam közi seprűtánc vagy kanásztánc
- 13-14 évesek korcsoportja: Váskatánc
- 15-16 évesek korcsoportja: Váskatánc
- 17-18 évesek korcsoportja: Sallai vagy más, a tájegységhez tartozó szóló verbunk.
Páros kategóriában:
- 2’ +/-20”-ben mutathatják be improvizációjukat.
- 11-12 évesek korcsoportja: Mátyusföldi, Vág-Garam közi lassú és friss csárdás,
- 13-14 évesek korcsoportja: Mátyusföldi, Vág-Garam közi lassú és friss csárdás,
- 15-16 évesek korcsoportja: Mátyusföldi, Vág-Garam közi lassú és friss csárdás,
- 17-18 évesek korcsoportja: Azonos helyről származó polgári társastánc és friss csárdás.
Szabadon választott táncok: A versenyszám bemutatása előtt a versenyző 1 percben elmondja a tánccal összefüggő, legfontosabb ismereteket. A versenyszámok időtartama megegyezik a kötelező táncok kategória szerinti időivel, melyhez hozzáadódik az ismeretterjesztő felkonferálás.
A verseny értékelési szempontjai és díjai:
Az improvizatív táncban
A Kárpát-medencei táncokból választott versenyprodukciókban mindenki a saját nemzetiségének megfelelő táncokat táncolhatja, melynek kiválasztásánál figyelembe kell venni a versenyző életkori sajátosságait. Az improvizáció során törekedni kell a megnevezett táj táncéletének, táncos szokásainak tudatos alkalmazására.
A zsűri az alábbi kritériumokra egyenként 0-1-2 pontot adhat (0 pont: nem megfelelő; 1 pont: átlagos; 2 pont: nagyon jó, maximum 14 pont szerezhető):
1. Formai elemek: a rendelkezésre álló tér kitöltése, betáncolása, különböző irányok alkalmazása;
2. Motivikai elemek: a motivikai elemek, illetve motívumalkotás képességének megjelenése, variálhatóság;
3. Párkapcsolat: együtt táncolás, az előadott táncra jellemző mozdulatüzenetek ismerete (küldése, fogadása, a megfelelő reakciók megjelenése: a pár gondolatának elfogadása, megvalósítása, vagy visszautasítása, a játékosság megjelenése), az improvizáció közös megalkotása, férfi-, női szerepek megjelenése (a vezetésben megjelenő erőkapcsolatok: húzás, tolás, követés, stb.)
Eszközhasználat: különböző fogásai, használatának gazdagsága (elhelyezése az eszközre jellemző módon, földön, kézben, fejen, stb.)
Szóló elemek: dinamikai-, ritmikai-, plasztikai (gesztusok, testfelületek jellemző alkalmazása, lehetséges variációi) díszítő elemek alkalmazása;
4. A táncra jellemző tánctechnikai elemek megvalósítása: súlypontmozgás, különböző fajtájú rugók (boka, térd), jellemző ízületi forgatottság, megfelelő izomtónus alkalmazása, ugrások (le-, fel-, elugrások a táncra jellemző módon);
5. Improvizáció: a lehetséges elemek spontán alkalmazása, a tánc előadása egyéni ötletekkel, a versenyző személyiségére jellemző módon;
6. Stílus: az adott táncra általánosan jellemző, de egyéni előadás;
7. Előadásmód: oldott előadás, mely meggyőző a tánc ismeretéről, szeretetéről, kapcsolatteremtési képesség (párral, zenekarral, közönséggel, eszközzel), játékosság.
Táncházban: A zsűri a táncházban jelen van, nem pontoz, csak benyomásokat szerez. A kötelező táncok után a szokásoknak megfelelően bármilyen tájegység táncát be lehet kérni a zenekartól.
- A kötelező táncokból improvizatív tánc 5-10 percben, melyet a zsűri a megfigyelés céljából a későbbiekben megismételtethet.
- A táncszokások ismerete,
- A kulturált együtt szórakozás a versenyző társakkal,
- A zsűri által bemutatott táncok érdeklődő megtekintése.
Az ismeretterjesztő konferálásban: A zsűri a tánctól függetlenül értékeli. Szempontjai megegyeznek a Magyar nyelv- és irodalom műveltségi terület itt értelmezhető követelményeivel (tiszta artikulálás, hangképzés, légzéstechnika, stb.)
- - A néprajzi behatárolása a szabadon választott táncnak (dialektus, néprajzi népcsoport, ~ tájegység, ~ kistáj, esetleg falu),
- - A viselet legjellemzőbb részeinek kiemelése,
- - A népcsoportra jellemző életmód bemutatása,
Kézművességben, képzőművészetben: A zsűri a tánctól függetlenül értékeli, a versenynek nem kötelező része. A beérkezett műveket, tárgyakat kiállítás keretében a nagyközönség is megtekintheti.
- - A táncban használható tárgyak, eszközök, viselet kiegészítők
- - Hétköznapi eszközök
- - A táncot, mint mozgást bemutató alkotások.
Zenekari kíséret: Versenyezni csak élő zenei kísérettel lehet. A kötelező táncokat központi zenekar kíséri (Németh Dénes és zenekara), melyről a rendezők gondoskodnak. A szabadon választott tánc kíséretéről mindenkinek magának kell gondoskodni. (Ezt a központi zenekarral is megteheti. A benevezést követőn a szükséges elérhetőségeket a rendező megadja.)
Díjazás:
- Arany
- Ezüst
- Bronz
A zsűri, a műveltségi területek összesített eredményei alapján, a legjobban teljesítő versenyzőket különdíjban részesíti.
A nevezési és részvételi díjak: A versenyzők nevezési díja, az útiköltsége, valamint a kísérők utazási költsége és a részvételi díja a nevezőt terheli.
Regisztrációs díj: 2.000,- Ft/fő.
A regisztrációs díjat a nevezéssel egyidejűleg kérjük befizetni a Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskola számlájára, a nevezés, a befizetés megérkezésekor válik hivatalossá!
Számlaszám: Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskola
Pannon Takarék 63200119-14926055
Az alábbi írás tájékoztató jellegű a Mátyusföld folklorisztikai értelmezéséhez.
Mátyusföld és a Vág-Garam köze.
Mátyusföld történelmi értelemben hatalmas kiterjedésű terület volt, a XV. században Árva, Liptó, Turócz, Zólyom, Trencsin, Nyitra, Bars, Hont, Nógrád, sőt Pozsony, Komárom és Esztergom megyék egy részét is ide tartozónak tartották: ekkora területet birtokolt ugyanis Csák Máté a Felső-magyarországi kiskirály. Az évszázadok folyamán a Mátyusföldnek nevezett terület egyre kisebbedett a történelmi, később néprajzi kutatások fényében. Az 1960-as 70-es évektől kezdve a néprajzkutatás a Mátyusföld megnevezést a Kis-Duna és a Vág közti területre, a Vág, Nyitra és Zsitva folyók mellékére, és az innen a Garam-mentéig húzódó vidékre alkalmazta. Az északi határ értelemszerűen a szlovák nyelvhatár, míg a déli határnak általában a Duna vonalát tartják. Az 1980-as évek végétől megszülető újabb néprajzi összefoglalások – az időközben végzett gyűjtések és újabb történeti adatok bevonása alapján – már pontosabb képet ad a vizsgált területről. Első sorban Liszka József írásai alapján a Kis-Duna és a Vág közötti, az eddiginél jóval kisebb kiterjedésű vidéket nevezzük (szűkebb értelemben) Mátyusföldnek, míg az ettől keletre található terület a Vág- és Garam köze elnevezést nyerte. Mindezeken belül is megkülönböztetünk egy kisebb néprajzi egységet, a Garam-menti kurtaszoknyás falvakat, amik – az ott lakók állítása szerint – ha kis mértékben is, de tánckultúra tekintetében is elkülönülnek a környező falvaktól. A korábbi, tágabb értelemben vett Mátyusföldhöz tartozó települések száma megközelíti a százat, értékelhető tánckutatás viszont sajnos csak kb. 10-15 helységben történt, amiket nem egy esetben 50-60 km-es távolság választ el egymástól. Az érintkező területek, vagy vegyes lakosságú falvak esetében az ide kapcsolható szlovák anyagra is alig van rálátásunk.
A kutatott falvak tánckultúrájának lényegi vonásainak hasonlósága és a fent említett adathiány miatt, a magyar táncfolklorisztika a szűkebb értelemben vett Mátyusföldet és a Vág-Garam közét egy táncdialektusba, az északnyugatiba sorolja.
( Martin György és Takács András a mátyusföldi népi táncokról szóló kötetének alapját összesen három falu (az egymástól meglehetősen távol eső Martos, Kéménd és Tardoskedd) táncanyaga, valamint néhány szomszédos faluban történt rövid összehasonlító – kiegészítő jellegű gyűjtése jelentette.)