II. „Fergeteges” Szólótánc Verseny
Gyermek és Ifjúsági Szólisták Országos Néptánc Versenye

Tata, 2014. június 13.-15.
A verseny időpontja:elődöntők:2014. május 17-18.
döntő:2014. június 13-15.
Rendező: Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskola, Jocha István programfelelős
2890 Tata, Almási utca 24.
Tel.: 06-34-587-005
Mobil: +36-20-311-6685
Email: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Helyszín: elődöntők:Kiscsősz (máj. 17., Nyugat-Magyarország, Közép-Dunántúl, Dél-Dunántúl)
Helyi szervező: Élő Forrás Hagyományőrző Egyesület, Kovács Norbert Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Martfű, Városi Művelődési Központ és Könyvtár, Mártírok út 1. (máj. 18., Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld, Közép-Magyarország)
Helyi szervező: Tisza Táncegyüttes, Asztalos-Kiss Zsuzsanna Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., +36-30/689-4433
döntő:Tata, Angolpark, (Pálma rendezvényház)
A verseny célja:
- A jelentkezők ismeretének elmélyítése a Kárpát-medence magyar néptánc kultúrájában, továbbá alkalmat teremteni az integrált ismeretalkalmazásra és a képességek fejlesztésére.
- Motiválni a tanulókat koruknak megfelelő formai, motivikai, párkapcsolati és tánctechnikai ismeretek elsajátítására, improvizációban történő megmutatására.
- A verseny követelményei a művészeti iskolák néptánc tanszakain folyó képzés tartalmi követelményeivel összhangban legyen.
- A szólótáncos színpadi verseny mellett lehetőséget biztosítani a mélyebb ismeretek megmutatására a táncházban, a szöveges ismeretterjesztő konferálásban és a kézművességben, képzőművészetben.
A verseny anyaga: Kötelező és szabadon választott táncok.
A verseny jellege: Gyakorlati és elméleti
A verseny fordulói: Kétfordulós:
-elődöntő
-döntő
Országosan, valamint a Kárpát-medence területén meghirdetett
Jelentkezés: A mellékelt jelentkezési lapon, elektronikus úton.
Az elődöntőkre besorolás a lakóhely szerinti régiók alapján történik, időpontütközés esetén lehetőség van a másik helyszínen indulni, ezt kérjük a jelentkezéskor jelezze!
Jelentkezési határidő:2014. április 25.
A határidő után érkező jelentkezéseket nem áll módunkban fogadni.
Továbbjutás, értesítés:A zsűri az értékelési szempontok szerint a legtehetségesebb versenyzőket válogatja ki a döntőbe. A döntőbe jutott versenyzők értesítése a jelentkezéskor/regisztrációkor megadott e-mail címen történik.
A verseny kategóriái: a) szóló: csak fiúk nevezhetnek
b) páros: egy fiú és egy lány, vagy két lány versenyezhet együtt.
A verseny maximális befogadóképessége: maximum 120 fő
Korcsoportok és kategóriák: A párok két egymást követő korcsoportból is nevezhetnek. A korcsoportba sorolásnál az idősebb versenyző születési éve a meghatározó. Kísérés a Fergetegesben nem lehetséges, csak versenyzőként lehet nevezni.
a)szóló kategória és
b) páros kategória:
I. korcsoport: 11-12 évesek (2001. június 13. és 2003. június 12. között születettek)
II. korcsoport: 13-14 évesek (1999. június 13. és 2001. június 12. között születettek)
III. korcsoport: 15-16 évesek (1997. június 13. és 1999. június 12. között születettek)
IV. korcsoport: 17-19 évesek (1994. június 13. és 1997. június 12. között születettek)
A verseny követelménye: A versenyszámok az életkornak megfelelő tánctechnikai tudással, a választott táncra jellemző motívumkészletből építkező, a kiírt időtartamban, koreográfiai elemeket nélkülöző, stílusosan előadott, improvizáció.
A tánchoz fűződő folklorisztika ismerete, annak megfelelő összefoglalása és ismertetése szóban.
Kötelező táncok anyaga és időtartamai: A legutóbb szervezett országos szaktárgyi versennyel megegyező. Ebből következően minden kötelező anyag 3 évig van érvényben. Váltás: a szaktárgyi verseny évében, az új kiírás szerint.
Szóló kategóriában:
- a 11-12 - 13-14 évesek 1,5’ +/- 10”-ben,
- a 15-16 - 17-18 évesek 2’ +/- 10”-ben mutathatják be improvizációjukat.
- I. korcsoport: Seprűtánc vagy kanásztánc
- II. korcsoport: Váskatánc
- III. korcsoport:Váskatánc
- IV. korcsoport:Sallai vagy más, a tájegységhez tartozó szóló verbunk.
Páros kategóriában (2’ +/-20”)
- I. korcsoport:Lassú és friss csárdás, vagy polgári táncok és friss csárdás
- II. korcsoport:Lassú és friss csárdás, vagy polgári táncok és friss csárdás
- III. korcsoport:Lassú és friss csárdás, vagy polgári táncok és friss csárdás
- IV. korcsoport:Lassú és friss csárdás, vagy polgári táncok és friss csárdás
Szabadon választott táncok: A versenyszám bemutatása előtt a versenyző 1 percben elmondja a tánccal összefüggő, legfontosabb ismereteket. A versenyszámok időtartama megegyezik a kötelező táncok kategória szerinti időivel, melyhez hozzáadódik az ismeretterjesztő konferálás.
A verseny értékelési szempontjai és díjai:
Az improvizatív táncban
A Kárpát-medencei táncokból választott versenyprodukciókban mindenki a saját nemzetiségének megfelelő táncokat táncolhatja, melynek kiválasztásánál figyelembe kell venni a versenyző életkori sajátosságait. Az improvizáció során törekedni kell a megnevezett táj táncéletének, táncos szokásainak tudatos alkalmazására.
A zsűri az alábbi kritériumokra egyenként 0-1-2 pontot adhat (0 pont: nem megfelelő; 1 pont: átlagos; 2 pont: nagyon jó:
1.Formai elemek: a rendelkezésre álló tér kitöltése, betáncolása, különböző irányok alkalmazása
2.Motivikai elemek: a motivikai elemek, illetve motívumalkotás képességének megjelenése, variálhatóság
3.Párkapcsolat: együtt táncolás, az előadott táncra jellemző mozdulatüzenetek ismerete (küldése, fogadása, a megfelelő reakciók megjelenése: a pár gondolatának elfogadása, megvalósítása, vagy visszautasítása), az improvizáció közös megalkotása, férfi-, női szerepek elkülönülése (a vezetésben megjelenő erőkapcsolatok: húzás, tolás, követés, stb.)
Eszközhasználat: különböző fogásai, használatának gazdagsága (elhelyezése az eszközre jellemző módon, földön, kézben, fejen, stb.)
Szóló elemek: dinamikai-, ritmikai-, plasztikai (gesztusok, testfelületek jellemző alkalmazása, lehetséges variációi) díszítő elemek alkalmazása
4.A táncra jellemző tánctechnikai elemek megvalósítása: súlypontmozgás, különböző fajtájú rugók (boka, térd), jellemző ízületi forgatottság, megfelelő izomtónus alkalmazása, ugrások (le-, fel-, elugrások a táncra jellemző módon)
5.Improvizáció: a lehetséges elemek spontán alkalmazása, a tánc előadása egyéni ötletekkel, a versenyző személyiségére jellemző módon
6.Stílus: az adott táncra általánosan jellemző mozgáskép egyéni előadása
7.Előadásmód: oldott előadás, mely meggyőző a tánc ismeretéről, szeretetéről, kapcsolatteremtési képesség (párral, zenekarral, közönséggel, eszközzel), játékosság
Összesen, maximum 12 pont szerezhető: kötelező 3x2; szabadon választott 3x2.
Táncházban: A zsűri a táncházban jelen van, lehetőleg együtt táncol a versenyzőkkel. Nem pontoz, csak benyomásokat szerez. A kötelező táncok után a szokásoknak megfelelően bármilyen tájegység táncát be lehet kérni a zenekartól.
-A kötelező táncokból improvizatív tánc min. 5-10 percben
-A táncszokások ismerete
-A kulturált együtt szórakozás a versenyző társakkal
Itt lehetőség nyílik arra, hogy átfogóbb táncismeretüket is megmutassák a versenyzők.
Az ismeretterjesztő konferálásban: A zsűri a tánctól függetlenül, külön kategóriában értékeli. Szempontjai megegyeznek a Magyar nyelv- és irodalom műveltségi terület itt értelmezhető követelményeivel (tiszta artikulálás, hangképzés, légzéstechnika, előadói készség, mimika). A szabadon választott tánccal összefüggésben bármiről tetszés szerint lehet beszélni. Pl.:
-A néprajzi behatárolása a szabadon választott táncnak (dialektus, néprajzi népcsoport, ~ tájegység, ~ kistáj, esetleg falu)
-A viselet legjellemzőbb részeinek kiemelése
-A népcsoportra jellemző életmód bemutatása
-stb.
A kategóriában 3x5 pont kapható, összesen 15 pont kapható.
Kézművességben, képzőművészetben: A zsűri a tánctól függetlenül értékeli, a versenynek nem kötelező része. A beérkezett műveket, tárgyakat kiállítás keretében a nagyközönség is megtekintheti.
-A táncban használható tárgyak, eszközök, viselet kiegészítők
-Hétköznapi eszközök
-A táncot, mint mozgást bemutató alkotások
Zenekari kíséret: Versenyezni csak élő zenei kísérettel lehet. A kötelező táncokat központi zenekar kíséri, melyről a rendezők gondoskodnak. A szabadon választott tánc kíséretéről mindenkinek magának kell gondoskodnia. (Ezt a központi zenekarral is megteheti. A benevezést követően a szükséges elérhetőségeket a rendező megadja.)
Díjazás:- Arany
- Ezüst
- Bronz
A zsűri a versenyrészeket külön-külön és összesítve is értékeli. A legtöbb pontszámot elérő versenyzőket különdíjban részesíti.
A nevezési és részvételi díjak: A versenyen való részvétel költségei a nevezőt terhelik (étkezés, szállás, stb., a versenyzők szállásdíját a pályázat eredményességétől függően támogatjuk).
Regisztrációs díj: 3.000,- Ft/fő.
A regisztrációs díjat a nevezéssel egyidejűleg kérjük befizetni a Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskola számlájára, a nevezés, a befizetés megérkezésekor válik hivatalossá!
Számlaszám:Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskola
Pannon Takarék 63200119-14926055
Az alábbi írás tájékoztató jellegű a Mátyusföld folklorisztikai értelmezéséhez.
Mátyusföld és a Vág-Garam köze.
Mátyusföld történelmi értelemben hatalmas kiterjedésű terület volt, a XV. században Árva, Liptó, Turócz, Zólyom, Trencsin, Nyitra, Bars, Hont, Nógrád, sőt Pozsony, Komárom és Esztergom megyék egy részét is ide tartozónak tartották: ekkora területet birtokolt ugyanis Csák Máté a Felső-magyarországi kiskirály. Az évszázadok folyamán a Mátyusföldnek nevezett terület egyre kisebbedett a történelmi, később néprajzi kutatások fényében. Az 1960-as 70-es évektől kezdve a néprajzkutatás a Mátyusföld megnevezést a Kis-Duna és a Vág közti területre, a Vág, Nyitra és Zsitva folyók mellékére, és az innen a Garam-mentéig húzódó vidékre alkalmazta. Az északi határ értelemszerűen a szlovák nyelvhatár, míg a déli határnak általában a Duna vonalát tartják. Az 1980-as évek végétől megszülető újabb néprajzi összefoglalások – az időközben végzett gyűjtések és újabb történeti adatok bevonása alapján – már pontosabb képet ad a vizsgált területről. Első sorban Liszka József írásai alapján a Kis-Duna és a Vág közötti, az eddiginél jóval kisebb kiterjedésű vidéket nevezzük (szűkebb értelemben) Mátyusföldnek, míg az ettől keletre található terület a Vág- és Garam köze elnevezést nyerte. Mindezeken belül is megkülönböztetünk egy kisebb néprajzi egységet, a Garam-menti kurtaszoknyás falvakat, amik – az ott lakók állítása szerint – ha kis mértékben is, de tánckultúra tekintetében is elkülönülnek a környező falvaktól. A korábbi, tágabb értelemben vett Mátyusföldhöz tartozó települések száma megközelíti a százat, értékelhető tánckutatás viszont sajnos csak kb. 10-15 helységben történt, amiket nem egy esetben 50-60 km-es távolság választ el egymástól. Az érintkező területek, vagy vegyes lakosságú falvak esetében az ide kapcsolható szlovák anyagra is alig van rálátásunk.
A kutatott falvak tánckultúrájának lényegi vonásainak hasonlósága és a fent említett adathiány miatt, a magyar táncfolklorisztika a szűkebb értelemben vett Mátyusföldet és a Vág-Garam közét egy táncdialektusba, az északnyugatiba sorolja.
( Martin György és Takács András a mátyusföldi népi táncokról szóló kötetének alapját összesen három falu (az egymástól meglehetősen távol eső Martos, Kéménd és Tardoskedd) táncanyaga, valamint néhány szomszédos faluban történt rövid összehasonlító – kiegészítő jellegű gyűjtése jelentette.)















































